It is currently Mon Dec 18, 2017 1:30 am




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
 Principii de baza in dresaj 
Author Message
Admin
User avatar

Joined: Tue May 12, 2009 4:42 pm
Posts: 231
Location: Bucuresti
Post Principii de baza in dresaj
Articolul pe site:
http://www.dresajprinjoaca.ro/dresaj/principii.php

Principii de bază în dresaj
Articol scris de hemu-ha

Toate principiile de mai jos se referă la ceea ce trebuie noi să facem, nu la modul cum învață câinele sau cum interpretează el anumite situații. Unele dintre principiile de mai jos sunt unanim acceptate ca fiind importante, altele țin de modul cum lucrez eu.
În cele ce urmează, am dat câteva exemple de comportamente ale câinilor și de modul în care răspundem noi acestora. Sunt, însă, doar exemple care să arate un punct de vedere, nu sfaturi de urmat.

Principii generale

1. Răbdarea e cea mai importantă trăsătură pe care trebuie să o avem, fără de care nimic nu va funcționa în dresaj.

2. Consecvența e al doilea principiu ca importanță în dresaj. Fie că e vorba despre impunerea unor reguli, învățarea unor comenzi, aplicarea unor corecții sau recompense, toți membrii familiei trebuie să fie consecvenți în ceea ce fac ca să ofere câinelui ocazia să înțeleagă ceea ce-i comunicăm.
Consecvența apare aproape în tot ce facem cu câinele; situații în care mulți dintre noi nu o aplicăm sunt cele în care vrem să impunem o regulă câinelui (să nu sară pe o anumită canapea sau să nu cerșească la masă), dar uneori ne facem că o uităm, poate din lene, sau poate pentru că ”e simpatic” sau ”suferă”. Departe de a fi de ajutor câinelui, acesta va începe acum să testeze regula, ca să vadă cum de uneori nu este valabilă, ceea ce creează confuzie și probleme.
De exemplu, dacă avem un câine agresiv cu oamenii căruia îi impunem o regulă ca ”nu ai voie să fii agresiv față de alt om”, dar permitem câinelui să răspundă când un prieten îl întărâtă, acesta vede acum că uneori poate ”scăpa” și va încerca să vadă cum anume poate face asta; în funcție de câine, poate descoperi că nu-l putem controla dacă e liber și poate să încerce să atace așa sau se poate frustra dacă nu înțelege cum să controleze regula și poate deveni agresiv și față de stăpâni.
La fel de important este ca toți cei care interacționează cu câinele să se poarte la fel. De exemplu, daca un membru al familiei ceartă câinele întemeiat, iar câinele cauta ”salvare” la alt membru al familiei, acesta din urma trebuie să-l ignore. Nu trebuie certat din nou, dar nici încurajat să caute scăpări când ceva nu-i convine.

3. Repetiția e mama învățăturii; pentru a învăța anumite comportamente care, poate, nu îi sunt naturale, câinele poate avea nevoie de zeci de repetiții. Aveți răbdare cu el și fiți consecvenți, ca să vadă că îi cereți mereu același lucru.

4. Sincronizarea merge în strânsă legătură cu celellte 3 principii enunțate mai sus. Atât recompensele cât și corecțiile trebuie date în anumite momente ca să aibă efect maxim; recompensele date târziu nu ajută câinele să repete ceea ce făcuse, iar corecția dată târziu (dar nu prea târziu) va trebui să fie mult mai puternică decât dacă ar fi fost dată la timp. Dacă chemăm câinele la noi dar oferim recompensa prea târziu pentru că nu eram atenți, câinele poate să nici nu o mai ia și poate să înceapă să nu mai vină. Similar, câinele care e lăsat să latre când sună cineva la ușă va fi mult mai greu de dezobișnuit mai târziu, decât dacă ar fi fost oprit de la primul semn.
Sincronizarea cu câinele îl poate opri să facă ceva rău, chiar înainte ca acesta să-l facă; în plus, câinele simte când vă sincronizați cu el, când reușiți să țineți pasul cu problemele cu care se confruntă și apreciază ajutorul pe care i-l dați în acele momente.
Legat de asta, câinele nu poate fi corectat decât dacă a fost prins asupra faptului, altfel nu va înțelege (corecția întârziată).

5. Succes: cel puțin la început, câinele trebuie să aibă succes, să reușească să facă ceea ce-i cereți, ca să capete încredere în el și să aibă motiv să încerce ceva mai dificil. Dacă greșește de multe ori o comandă la început, poate să renunțe să mai încerce. Ce anume înseamnă ”greșește de prea multe ori” ține de fiecare câine și e unul dintre locurile unde un dresor bun contează.
Cât suntem la început, câinele trebuie să primească doar comenzi pe care le poate asculta; cât sunteți încă la început, nu cereți câinelui să execute un ”șezi” în timp ce alți câini se joacă lângă el, acesta e un exercițiu pentru mai târziu.

6. Intensitate: am spus deja că trebuie să fim consecvenți cu recompensele și corecțiile, este însă importantă și intensitatea acestora. Când câinele reușește să facă ceva dificil, recompensa ar trebui să fie pe măsură, ca să vadă că apreciem efortul suplimentar depus. Similar, câinele care încurcă ”șezi” cu ”culcat” poate să primească doar un ”nu”, în vreme ce unul care mănâncă de pe jos poate primi o corecție dură.

Alte principii

Principiile care urmează sunt unele importante pentru modul cum lucrez; fără a avea pretenția că aș fi singurul care le aplică, nu toată lumea pune același accent pe acestea cum o fac eu, așa încât am ales să le notez separat de primele.

7. Lucrați cu ce aveți în față: prin asta, mă refer la faptul că fiecare câine e unic și răspunde diferit de restul, așa încât trebuie să găsim ceva ce merge pentru el, nu ceva ce ni se potrivește nouă; oricât de bună ar fi o anumită metodă fixă de dresaj, vor exista câini pentru care aceasta nu dă randament.
Pe de altă parte, trebuie să acceptăm faptul că unii câini nu vor putea niciodată să facă anumite comportamente complicate. Unii nu vor putea niciodată să facă pază, alții nu-și vor putea înfrâna pornirile agresive suficient de bine, etc.

8. Adaptabilitatea are legătură mare cu punctul anterior, trebuie să putem aplica metode care reușesc să învețe câinele ceea ce vrem să-l învățăm, nu neapărat metode care ni se potrivesc nouă sau care ne plac.

9. Actoria este o parte a dresajului. Ca regulă, nu lucrați cu câinele dacă sunteți supărați sau triști; câinele va simți și poate să creadă că nu vă place ceea ce face sau vă puteți enerva când acesta greșește și-l puteți corecta când nu era cazul.
Pe de altă parte însă, trebuie să păreți că sunteți fericiți atunci când reușește să facă ceva dificil; similar, trebuie să aveți o reacție negativă atunci când face o prostie, chiar dacă vi se pare comic, pentru că are nevoie să știe că nu e bine ce a făcut.

10. Energia nu se pierde, se transformă: nu apare în orice situație, însă apare destul de des cât să merite amintită.
Unii câini care sunt ținuți prea din scurt, adică sunt corectați des sau dur, fără a fi necesar, sau au reguli multe care nu fac decât să-i enerveze, sau au foarte multă energie și nu au ocazia de a o consuma, sau sunt puși să facă lucruri care nu le fac plăcere, pot ”elibera” brusc această energie adunată în timp, uneori câțiva ani. Modul cum o eliberează depinde de fiecare câine: poate vor începe să latre, sau să sape, sau vor încerca să evadeze, sau să alerge, sau să-și atace proprii stăpâni sau pe niște necunoscuți, devenind câini care atacă ”fără motiv” sau ”dominanți”.
Cu siguranță că anumite comportamente pot fi oprite cu o corecție, iar anumite porniri ale câinelui pot fi înfrânate, fără a avea urmări în viitor. Depinde însă de fiecare câine și de activitatea pe care i-o interzicem: dacă încercăm să forțăm un câine care este agresiv ”genetic” cu omul, să tolereze prezența unui om prin corecții și expunere bruscă (Condiționarea clasică, subpunctul IV), există șanse mari să ajungem mușcați de propriul câine, pentru că nu face față. Similar, dacă nu oferim ocazia unui aportor să alerge după minge, dar îi pretindem să nici nu alerge după mingile altora, este posibil să ajungem cu un câine care face ceva neașteptat, ceva ce nu făcuse niciodată, distruge ceva în casă sau chiar devine agresiv.
Situația în care câinele devine agresiv cu cineva care nu era victima inițială se numește agresivitate redirecționată.

11. Echilibrul este un principiu foarte larg, care se aplică în multe stuații, este însă și unul dintre cele mai subtile din întreg dresajul; grosso modo, cele 2 părți care sunt în balanță și pe care vrem să le menținem în echilibru sunt energia câinelui discutată mai sus și controlul lui.
Trebuie să dăm dovadă de echilibru în modul cum ne jucăm cu cățelul: prea multă energie din partea noastră îl poate timora, prea puțină îl poate plictisi. Vrem un câine care are inițiativă, însă care este și sub controlul nostru; prea multă inițiativă poate face câinele să ignore comenzi, prea mult control îl poate opri să se exprime așa cum ar vrea, fapt ce-l poate face să fie nemulțumit și, în timp, va duce la scăderea controlului.
Dresajul bun se face ridicând cât de mult posibil nivelul de ”energie”, pentru o motivație cât mai bună, fără a pierde însă controlul.

Câinele trebuie să învețe să se exprime liber, dar să poată să se calmeze și să se controleze, chiar când e extrem de încântat de ceva. De exemplu, să se joace cu un alt cățel dar, dacă se încing spiritele, să se poată opri imediat, înainte de a se ajunge la bătaie. Un alt exemplu, învățăm câinele să fugă după minge, însă trebuie să știe să nu sară să o ia din mână. Afară îi permitem să fie plin de energie, dar acasă îi cerem să fie calm.
Deși pare ceva ce câinele trebuie să învețe singur, putem face multe să-l ajutăm, iar acesta este unul dintre obiective mele de bază.

12. Câinele lucrat ”în energie”: acesta este principiul cu care probabil mulți nu sunt de acord; ideea de bază este că e relativ ușor să ții un câine sub control, cât timp acesta e calm. Dacă lucrăm doar așa, vom avea probleme: dacă vrem să chemăm câinele când acesta se joacă, îi vom cere să iasă din starea euforică și să vină la noi deci să intre în starea de calm în care l-am obișnuit; practic, îi spunem să nu se mai joace, să se potolească. Foarte puțini câini vor alege să facă asta de la început, fără corecții.

Eu lucrez cât de repede pot cu câinele atât de motivat cât îl pot lăsa să fie; după ce avem o bază, nu încerc să-l mențin calm, ci din contră, încerc să-l agit mai tare și lucrez cu el în această stare (cum fac asta exact e un subiect pentru alt articol). Din această cauză, câinele nu are nicio problemă să fie lângă mine când e agitat, mai mult chiar: dacă se joacă cu un alt câine și devine entuziasmat, e posibil să vină la mine fără să-l chem, pentru că știe că poate fi în această stare alături de mine, în vreme ce un alt câine ar putea să-l vadă ca fiind prea entuziasmat și să refuze să se joace cu el.
Sigur că succesul acestei metode depinde mult de fiecare câine, nu toți răspund la fel.

13. Planificarea va decide cât de reușită este o sesiune de dresaj. Trebuie ținut cont de țelul propus, ce motivator avem pentru câinele cu care lucrăm, unde lucrăm, cât de dificile sunt exercițiile, cât de lungi, etc. și nu în ultimul rând, trebuie să fim pregătiți să schimbăm radical întregul plan dacă situația o cere. De exemplu, poate câinele este extrem de obosit dintr-un motiv anume; putem opta atunci să facem doar câteva exerciții simple, cât să întreținem lecțiile învățate, fără a face câinele să-și piard încrederea în el cu lucruri prea grele sau lungi, pentru care nu e în formă astăzi.

14. Captarea atenției câinelui este primul și cel mai important pas pe care vreau să-l văd la stăpân, înainte de a începe orice; dacă avem atenția susținută a câinelui preț de câteva minute, comenzile pot fi învățate ușor; dacă însă nu avem atenția lui, cu siguranță nu-l vom putea învăța să facă mare lucru.
Stăpânul trebuie să aibă des inițiativa, iar câinele să încerce să-l ”provoace” să-i dea comenzi la început, dacă e posibil.

15. Controlul stresului înseamnă că învățăm câinele cum poate controla situațiile negative, cum poate scăpa de ele. E important mai ales pentru câinii sperioși, vor învăța astfel că nu toate situațiile negative sunt ”negre” și vor învăța câteva metode de a le opri, devenind astfel mai încrezători în propriile lor abilități de a face față situațiilor grele.
De exemplu, câinii cărora li se face frică dacă sunt ridicați în brațe pot fi învățați că, dacă stau liniștiți, vor fi puși înapoi jos și învață astfel să oprească ceva neplăcut; în acest fel, noi avem un mod de a-i ridica, dacă am avea nevoie de asta, iar câinii învață că pot să scape de o neplăcere dacă rămân liniștiți, lecție ce poate fi utilă și în alte situații.

16. Întreținerea este foarte importantă, orice comportament învățat poate fi uitat dacă nu este lucrat mult timp. Cât de des trebuie lucrat depinde de fiecare câine și de nivelul la care ajunsese însă, un câine care știe câteva comenzi bine ar trebui să le lucreze măcar o dată pe lună.

17. Redirecționarea se referă la situația în care câinele face ceva ce nu ne convine și îi oferim altceva de făcut. Se bazează pe principiul echilibrului și este în special utilă cu cățeii mici care nu se pot abține și cărora le oferim o jucărie de ros atunci când rod ceva ce nu au voie.

18. Cum dăm comenzile: orice comandă trebuie dată o singură dată (posibil cu câteva excepții), iar câinele trebuie să știe că există consecințe dacă nu ascultă; motivul este că, dacă dăm comanda de mai multe ori, câinele poate să aștepte apoi să audă comanda de mai multe ori caz în care, dacă îl corectăm pentru că nu ascultă, câinele nu va înțelege motivul.
Tonul cu care dăm comanda trebuie să fie mereu același, altfel câinele poate să nu reacționeze uneori.
Există 3 tonalități diferite utile în dresaj: pentru comandă, pentru încurajare/laudă și pentru corectare.

19. Previzibilitate: există situații în care este bine să fim previzibili pentru câine, de exemplu să știe că nu-l păcălim, nu-l chemăm doar ca să-i punem lesa sau să-l certăm, sau să știe că dacă face ceva, va fi pedepsit. Există însă și multe situații în care trebuie să fim imprevizibili pentru câine, ca să-i menținem interesul, de exemplu atunci când ne jucăm; nu-i oferim mereu doar o bucată de mâncare, uneori îi oferim mai multe succesiv, schimbăm locul unde lucrăm, etc.

20. Începutul și finalul: în cele mai multe cazuri, este indicat să opriți sesiunea de dresaj înainte ca puiul sau câinele să se plictisească, ca să vrea și data viitoare să lucreze. Legat de asta, modul cum începem să lucrăm un exercițiu poate fi foarte diferit de modul cum va arăta exercițiul la final.

_________________
www.dresajprinjoaca.ro


Fri Jan 13, 2012 7:27 pm
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.